In de projectweek werden de Vakscholingstudenten door Rachel Dieraert uitgedaagd om op groot formaat portret- en modeltekeningen en -schilderingen op te zetten. Om vanuit het grote gebaar te werken. Er werd aan de hand van voorbeelden uit de kunstgeschiedenis en hedendaagse kunst aandacht besteed aan monumentaliteit, ruimtelijkheid, de constructie, plasticiteit, denken in grote vlakken, proporties, compositie, toonwaarden, vorm en restvorm. En de studenten waren enthousiast!
Werken van Kim Buisman
Kim Buisman: “Het project was heel leerzaam en boeiend. De modellen waren geweldig en het enthousiasme van Rachel gaf veel inspiratie. We kregen veel ruimte voor eigen ideeën en werden uitgedaagd om monumentaal te werken. Vooral de nadruk op compositie vond ik heel goed. De eerste dag begonnen we met tekenen. Dat was fijn want zo kon ik wennen aan het grote formaat. Daarna gingen we schilderen en ik koos voor acryl. Vooral vanuit praktisch oogpunt – de grote doeken moesten na afloop weer mee op de fiets!” Voor Rianne Hardeman was het ook even wennen: “De uitdaging zat hem vooral in de verhoudingen goed op het papier en doek krijgen, door het grote formaat. Afstand nemen, goed kijken en meten; Rachel had hiervoor handige adviezen”. Kim vult aan: “Elke dag op groot formaat naar model werken vraagt veel concentratie. Ik was na drie dagen totaal gesloopt! Maar ik heb enorm genoten en ben heel blij met wat ik heb kunnen uitproberen”.
Rianne Hardeman, Vakscholing 3
Met studenten uit verschillende jaren een project doen pakte goed uit: “Het was inspirerend om met mijn medestudenten wat uitgebreider te spreken tijdens het project. Het is zo tof om te zien dat iedereen een eigen stijl aan het ontwikkelen is”, vertelt Kim en Rianne beaamt dat. “Ik vond het leuk om met studenten uit Vakscholing 1, 2 en 3 door elkaar te werken, om meer mensen en hun werk te leren kennen. Én fijn om extra uren met Modelschilderen bezig te zijn, naast de reguliere lessen. Ik heb geleerd waarop te letten bij groot werken, manieren om de verhoudingen goed op papier te krijgen. Kijken naar de kleur van schaduwen, de nuances daarin. En wat ik zelf interessant vond is het palet dat Rachel gebruikte – de kleuren die zij adviseerde waren deels weer anders dan die van andere docenten, leuk om mee te experimenteren!” Kim heeft ook nieuwe dingen geleerd: “Door de voorbeelden die Rachel ons liet zien gebruikte ik een voor mij nog best onbekend pigment phtalo blauw. Dat was behoorlijk lastig maar gaf een hele nieuwe sfeer. Dat ga ik zeker verder uitproberen!”.
Vakscholing 3-student Annelies Wolters en rechts werk van Turi Braaksma uit Vakscholing 1
Vakscholing 3-student