Lesportretten

Werk van studenten van de Basis-, Vak- & Masterscholing en cursussen

Sam Drukker – Masterscholing

“De grootste opgave voor het kunstenaarschap is niet zo goed mogelijk worden, maar zo dicht mogelijk bij jezelf komen te staan.”

Henk Helmantel – Masterscholing

Rein Pol – Masterscholing

“Vroeger had ik van mijn academiedocenten meestal aan één woord genoeg, om weer een half jaar vooruit te kunnen. Ik hoop dat dat voor mijn studenten ook geldt.”

Svetlana Tartakovska – Vakscholing 2

In mijn les gaan we vooral leren kijken. Systematisch leg ik uit en demonstreer ik elke stap  in de technische aanpak om een goed schilderij te kunnen  maken.”

Paul Boswijk – Masterscholing

“Als je goed naar de waarneming wilt schilderen moet je op 3 dingen goed letten. Dat zijn, in willekeurige volgorde; toonwaarden, toonwaarden, toonwaarden”.

Xandra Donders – Masterscholing/ Vakscholing 3

“Een schilder moet niet alleen schilderen wat hij voor zich ziet, maar ook wat hij in zichzelf waarneemt.”

Peter Hartwig – Masterscholing

“Techniek beheersen is een luxe, een handig middel om tot kunst te komen. Het is nooit een einddoel.”

Stijn Rietman – Masterscholing

“Wat ik mijn studenten wil meegeven is dat ze door hun schildersenthousiasme niet voorbij rennen aan het kleine, het fijne”.

Randolph Algera – Masterscholing

Groot kijken, groot werken, tot in de details.”

Riny Bus – Vakscholing 3

“Aquarel, studeren en weer loslaten, doordacht en toch spontaan, controle en toeval, laag over laag, nat in nat, raak.”

Keimpe van der Kooi – Vakscholing 3

Kleur is, vind ik , een eindeloos onderdeel van de schilderkunst waaraan veel plezier te beleven is.”

Bouk Wierda – Kunstbeschouwing Vakscholing 3

Het leren ‘zien’ van de dingen om je heen wordt bevorderd door zelf beeldend bezig te zijn én door kunstbeschouwing.”

Piet Sebens – Vakscholing 2

“Bij mij in de de lessen staat goed leren kijken centraal; het bevragen van je onderwerp op licht/donker, kleur en vorm. Dit alles moet op den duur leiden tot een eigen vormgeving.”  

Anuschka de Smidt – Vakscholing 2

Materiaalkennis is veel meer dan de theorie alleen. Het gaat om toepassen, proberen en ervaren. Om dan opeens een verfsoort te ontdekken die bij je past. De lescombinatie met fijnschilderen biedt die ruimte. Klein en fijn, maar niet minder monumentaal. En altijd met liefde voor detail en stofuitdrukking.”

Ellen van der Vecht – Kunstgeschiedenis Vakscholing 1 en 2

“De wereld van de kunst in context, van de oudheid tot nu.”

Xandra Donders – Vakscholing 1

“Een schilder moet niet alleen schilderen wat hij voor zich ziet, maar ook wat hij in zichzelf waarneemt.”

Elvira Dik – Vakscholing 1

“Het goed kunnen weergeven van licht, donker en vele grijstonen daar tussenin, is de basis voor de mooiste en kleurigste schilderijen.”

Annelies Middel – Vakscholing 1

“Door vanuit de abstracte dynamische lijn een model te tekenen, ga je goed vormen, richtingen en vlakken zien en begrijpen. Ook een lichaam is niet meer dan een optelsom van richtingen, vlakken, gebogen en hoekige vormen.” 

Siemen Dijkstra – Grafiek

“De kleurenhoutsnede biedt studenten de mogelijkheid om gelaagd, met verschillende kleuren, toe te werken naar een eindresultaat. Het omgekeerde denkproces en het wegsnijden van de houtplaat vergen veel concentratie van de student: je kunt fouten vaak niet meer herstellen…”

Reinder Homan – Grafiek

“Na korte historische inleiding in de grafische technieken, gaan we met name aan de slag met de lijnets”.

Joost Doornik – Buitenschilderen

“In mijn lessen leer ik ze perspectief tekenen en de juiste opvatting over de ruimte om te zetten in het platte vlak. Daarnaast probeer ik mijn studenten ook de vrijheid mee te geven en alle situaties die ze te tegen komen te analyseren en weer te geven.”

Esther Leuvenink – Cursus Tekentechnieken en Fijnschilderen

“Fijnschilderen:  fijnschilderen is voor diegenen die de taal van het detail horen en uit willen spreken. Tekentechnieken: tekentechnieken gaat over: tekenen dat wat je daadwerkelijk voor je ziet! (En niet wat je denkt dat je ziet!)”

Anne-Rixt Kuik – Cursus Portret Schilderen

“Schilderen is de waarneembare werkelijkheid terugbrengen naar raak geschilderde essentiële vormen.”

Marcel Duran – Cursus Portret en Model Schilderen

“Een onderscheid kunnen maken tussen de verschillende vormaspecten en toonwaarden is van essensieel belang om een goed gelijkend portret te kunnen schilderen.”

Bas Nijenhuis – Introductiecursus

“ Eerst noten leren spelen en dan pas muziek maken. De noten die we kraken in het eerste deel van de introcursus gaan over tonaliteit (licht en donker) en compositie ”.

Carolien van Olphen – Cursus portret- en modelschilderen n.a.v. het gekleurd model

“In mijn les ga je stap voor stap een model of portret opbouwen. Naast een persoonlijke begeleiding zal ik kleine demonstraties geven. Er zal aandacht voor vorm, toon en kleur zijn.“ 

Thijs Jansen – Cursus Vrij Realistisch schilderen

“Wat je zegt ben je zelf.”

Foto’s: Xandra Donders