Grafiek ‘in the picture’

Een interview met Eline Brontsema

De Klassieke Academie voor Beeldende Kunst biedt ook lessen en cursussen in grafische technieken aan, zoals houtsneden, etsen en steendrukken. Om de grafiekwerkplaats meer ‘in the picture’ te zetten is Eline Brontsema, masterstudente en winnaar van de ON PAPER Printmaking Award, geïnterviewd door de Klassieke Academie.

Hoe ben je in contact gekomen met grafiek? 

In het eerste jaar kreeg onze klas een introductiecursus grafiek: diepdruk (etsen) van Reinder Homan, vlakdruk (steendruk/lithografie) van Onno Broeksma en hoogdruk (houtsneden) van Siemen Dijkstra. Dat was ontzettend leuk. In het derde jaar heb ik opnieuw lessen in grafiek gevolgd en sindsdien ben ik er niet meer mee opgehouden.

Eline Brontsema, ‘Tuin M.R.’

Wat was het allerbelangrijkste wat je geleerd hebt van Siemen, een van de docenten die jou nu nog steeds begeleidt?

Van Siemen heb ik de reductiemethode geleerd: daarmee bouw je je prent op in stapjes. Iedere keer snijd je een deel weg en druk je in een bepaalde kleur af. Met die techniek ben ik aan de slag gegaan. Maar misschien is het belangrijkste nog wel zijn enthousiasme. Dat heeft er zeker voor gezorgd dat ik de houtsnede erg ben gaan waarderen.

Over welk (grafiek) kunstwerk die je hebt gemaakt, ben je het meest tevreden?

Met mijn eerste prent na de introductiecursus ben ik heel tevreden. Deze is gemaakt in het grafieklokaal van de Klassieke Academie.

Wat vind je het allermooiste (aspect) aan grafiek, oftewel wat maakt grafiek zo interessant?

De hoekige en duidelijk afgebakende vormen die je in houtsneden ziet vind ik erg mooi. Maar ook het werkproces is heel fijn: er zijn een heleboel verschillende klusjes die je moet doen om tot een prent te komen. Snijden, kleurtjes mengen, drukken, schuren, tekenen, kartonnen mallen maken. Ze wisselen elkaar op een prettige manier af. En uiteindelijk houd je meerdere exemplaren van je werk over. Zo hoef je nooit echt afstand van je werk te doen, want je kunt er altijd eentje voor jezelf houden.

Waarom is het belangrijk om grafiek als kunstdiscipline te behouden voor de toekomst? Kortom, waarom zou men volgens jou lessen of een cursus in grafiek moeten volgen?

Oorspronkelijk zijn de grafische technieken natuurlijk bedoeld om te reproduceren en kopiëren. Dat is allang geen doel meer, maar eerder een middel geworden. De grafiek staat op zichzelf als kunstdiscipline. Je hebt meerdere exemplaren, dus je kunt naar hartenlust experimenteren.
Het resultaat is minder exclusief dan bijvoorbeeld een schilderij, maar kan bijvoorbeeld wel op meerdere plekken tegelijk geëxposeerd worden. En voor een relatief kleine prijs is het ook nog eens aantrekkelijk om aan te schaffen.