Werk afgestudeerden 2019

Met gepaste trots tonen wij u het werk van de 14 studenten die dit jaar zijn afgestudeerd. De eindexamenexpositie 2019 is t/m zondag 14 juli te zien in Kunstlievend Genootschap Pictura, Martinikerkhof 1 te Groningen.


Linet Battjes

De onderwerpen die ik kies gaan vaak over vergankelijkheid, verstilling. De jaargetijden, de dingen die zijn geweest, die verweerd en kapot zijn en niet meer gebruikt worden. Ik wil met mijn werk een bepaalde sfeer van vervreemding creëren. Men ziet soms in eerste instantie niet wat iets voorstelt, maar als je even langer kijkt, verschijnt het beeld vanzelf.


Hilda Bruinsma

In mijn werk staat de mens centraal. Voor mij ligt de kracht van schoonheid niet in het uiterlijk, maar wat die persoon bij mij oproept. Kunstenaars die mij hebben beïnvloed zijn o.a. Annigoni, vanwege de verstilde weergave van zijn portretten, en Svetlana Tartakovska die mij de veelzijdigheid van het Zorn palet leerde toepassen in de stofuitdrukking.


Gerda Camfferman

In mijn schilderijen probeer ik het licht een speciale rol te laten spelen: een spotlight op een boom, tegenlicht in een steeg, mensen onder een parasol, reflecties op een ijsvloer. Door iets vertrouwds in een ander, meer of minder licht te zetten, hoop ik een sfeer, een idee, een verhaal of een karakteristiek landschap te suggereren.


Susan Ekkel

In mijn schilderijen, figuratief met een losse toets, laat ik zien wat mij inspireert; karakter, licht, passie, vertedering. Voor mij als saxofonist en liefhebber van klassieke muziek draait het om tonaliteit, harmonie, intensiteit, kortom: sfeer. De titels van schilderijen bestaan uit één woord, dat ik intuïtief kies en waarmee ik een voorzetje geef voor eigen interpretatie.


Erwin van Iwaarden

Als bouwkundig ingenieur weet Erwin met een snelle schets de essentie van een gebouw te pakken. Hij schildert alla prima met een beperkt kleurpalet. Aan de Klassieke Academie is kleur en gelaagdheid aan zijn werk toegevoegd. In zijn schilderijen verbeeldt hij zijn onderzoeken met Leonardo da Vinci als grote inspiratiebron.


Betsy Klabbers

Wat ze ziet benadert Betsy vanuit een eigen invalshoek, waarbij absurditeiten voor het oprapen blijken te liggen. Vroeger is Betsy werkzaam geweest in de biologisch-dynamische land- en tuinbouw. Hier ligt haar oorspronkelijke doel van de opleiding: groente-stilleven-schilder worden, en dan specifiek van West-Europese vollegrondsgroente.


Marein Konijn

Schilderen is een zoektocht naar de wereld in mijzelf. Visuele prikkels zijn overal, die absorbeer ik. En in mijn brein worden die beelden werelden op zich. Juist die verwrongen werkelijkheid, die schilder ik, vervlochten met de emoties van dat moment. Vincent van Gogh schreef ooit ‘Ik droom van schilderen en dan schilder ik mijn droom’.


David van der Linden

De jonge modellen in de schilderijen, nog onschuldig en krachtig in hun expressie, dienen samen met de titels van het werk als verteller van het moment. Hoe uniek we onszelf ook allemaal vinden, het zijn dergelijke momenten en de reflectie hierop die ieders leven bepalen. De titels van het werk uit deze serie zijn ontleend aan de muziek van David Bowie.


Liesbeth Meerding

De afgelopen jaren op de Academie hebben mijn manier van kijken enorm gevormd. Het is een speeltuin geweest waarin ik kon experimenteren en al kliederend nieuwe ideeën opdeed. Wanneer stop je met een schilderij en wanneer schilder je door? Soms een voortdurende vraag, maar er zijn momenten waarop het vanzelfsprekend is.


Esther Schlebos

De schilderijen van Esther Schlebos ontstaan in de eerste plaats uit haar liefde voor de natuur en in het bijzonder het Drentse Landschap. Daarnaast is ook haar voorliefde voor het mystieke in haar werk zichtbaar. Niet toevallig leent juist dit Drentse Landschap zich daar uitstekend voor. Zij maakt bij voorkeur plein air studies om daarna haar schilderijen in het atelier uit te werken.


Ton Schuman

De thema’s voor zijn werk haalt Ton uit zijn directe omgeving. Schoonheid is overal om je heen te vinden, maar als je verder dan de schoonheid kijkt, zie je vaak in het verborgene een rauwe kant. Met betrokkenheid voor zijn onderwerpen, is hij niet op zoek naar het neerzetten van een mooi plaatje, maar zoekt hij naar emotie.


Folly Spoelstra

In haar werk staat de vrouw centraal, zowel haar oerkracht als haar kwetsbaarheid wil zij uitdrukken. Het kledingrek vormt de omlijsting van de panelen, deze verbeeldt de hardheid van de maatschappij. Hoewel Folly klassiek is opgeleid experimenteert zij in haar werk met ideeën en methodieken, waarmee zij een eigentijdse wereld creëert.


Henrieke de Vries

Met haar eigen leven als grote inspiratiebron, betrekt Henrieke de kijker in haar wereld. Niet alleen het imperfecte, maar alles wat het leven brengt, wil zij schilderen. ‘Ik wil mijzelf de vrijheid geven om te kunnen schilderen of tekenen waar ik op dat moment zin in heb en met hetgeen er op dat moment speelt. Daarbij kijk ik ernaar uit om me verschillende schilder- en tekentechnieken eigen te maken’.


Herke Zijlstra

Als ik schilder, schilder ik graag mensen. Iemand die in zichzelf gekeerd is, iemand met een bepaalde blik of iemand die ergens helemaal in opgaat. Een moment waarop even de echte mens te zien is. Iets dat anders in zijn vluchtigheid onopgemerkt voorbij zou gaan, wil ik ‘uit de tijd’ halen en vastleggen. Vaak heb ik geen vooropgezet plan, maar ga naar buiten en kijk om me heen of er iets is dat ik mooi vind.