Masterclass Ulrich Suberg

Ulrich Suberg

Ulrich Suberg over zijn Masterlessen:
‘Het onderwerp was model schilderen. Ik heb mij beperkt tot kleurgebruik, meer specifiek, op temperatuurverschillen bij een gelimiteerd palet. Ik liet de studenten schilderen met enkele pigmenten in het geel-rode spectrum, die een visueel kopiëren van de waargenomen kleur onmogelijk maken, maar wel een warm-koudverschil tonen.

Van tevoren had ik portretten geschilderd met verschillende gelimiteerde paletten, een blauw-groen zelfportret en een geel-oranje vrouwenportret. Ik had ook oud werk van de academie meegenomen uit het rood-gele spectrum. Ik schilder met olie en probeer in mijn kleurgebruik zo subtiel mogelijk te zijn. Met felle kleuren kun je dingen blauw, groen, geel maken. Maar de nuances, interessante overgangen en halftonen worden pas zichtbaar als je aandacht besteedt aan de verschillende grijzen of de variaties binnen de kleuren. Zo kom je erachter dat rood niet alleen rood is en er ook binnen tonale veranderingen andere kleur-samenhangen voorkomen. Een blauw kleed bijvoorbeeld, kan in het licht fel blauw zijn en in de schaduw misschien een wat paarsige toon krijgen. Deze verschillen vallen pas op wanneer je jezelf beperkt in je kleur-range en jezelf dwingt om naar kleine kleurverschillen te kijken.’

Ulrich heeft nog weinig ervaring met lesgeven. Heeft hij iets opgestoken van zijn Masterclass? ‘Ik geef kritiek en bespreek het werk van de studenten individueel, maar uiteindelijk zie ik mijn rol als bescheiden. Onderwijs is iets wat plaatsvindt in plaats van gegeven wordt. Dat is mijn filosofie. Er werden inspirerende schilderijen gemaakt. Zoals een student de kwast hanteert, hoe een ander zijn harde en zwakke omkaderingen verbeeldt, dat kan ik ook binnen mijn eigen werk toepassen. Het is mooi om te zien waar mijn voorstelling van een leermethode vruchten draagt, en waar er nog plaats is voor verandering en optimalisatie. Wat dat betreft was het een geweldig leermoment voor mij. Het geven van goed onderwijs is toch een aparte kunstvorm op zich.’

Studie in warm-koud pallet

Quotes van Ulrich, verzameld door student Rosalinde Huizinga:
‘Schilderen is met verf het papier viesmaken.’
‘Compositie…wat is dat eigenlijk…is het een mooi plaatje?…wat is een mooi plaatje?…’
‘In mijn ogen kan je compositie niet definiëren…en als je het niet kan definiëren…hoe wil je het dan neerzetten?’
‘Schaduw is bewust kijken naar vlakjes.’
‘Schetsen is een lijn zetten die niet goed is maar net iets beter dan de vorige lijn.’

Olga Bijzitter volgde de Masterclass van Ulrich Suberg en dit vond zij ervan:
‘Hij is een geweldige docent die je op een aangename manier toegang geeft tot de geheimen van de schilderkunst. Tijdens deze vierdaagse Masterlessen leer je goed het kleurenpalet beheersen. Dit beperkte palet leidt, in combinatie met het modeltekenen, tot een betere weergave van de menselijke figuur. Ulrich besprak regelmatig het proces en gaf mij kleuradvies. Ik luisterde ook goed naar de aanwijzingen die hij  andere studenten gaf. Hij leerde mij hoe ik kleureffect kan aanbrengen. Zijn voorbeelden tonen dat je de warmte van een kleur kunt versterken door er een koelere kleur naast te zetten. Ik probeerde de basiskleuren in verschillende verhoudingen te gebruiken en rekening te houden met de kleurtemperatuur. Als gevolg van deze oefening ontstond er een klassiek geschilderd model op mijn doek dat ik nog nooit gemaakt heb, met een natuurlijke uitstraling van het lichaam. Dankzij Ulrich is mijn klassieke niveau behoorlijk verbeterd en ik zal nooit vergeten wat hij zei:
“Om je schilderij op te bouwen mag je de zwarte kleurgroepen nooit mengen met de witte kleurpartijen, dit voorkomt voortijdige vergrijzing van het beeld, anders zal de kleur al snel vervuild raken.” Het leidde tot een goed eindresultaat, waarover ik tevreden ben.’

Olga Bijzitter aan het werk


TFAC heeft alle materialen gesponsord. Namens de Klassieke Academie veel dank daarvoor!
Bas Nijenhuis is door TFAC gevraagd een impressie te maken voor hun website over de masterlessen van Ulrich Suberg:

‘Juli 2018 volgde ik de masterclass van Ulrich Suberg, die studeerde aan de Florence Academy of Art (afdeling Zweden). De insteek van deze masterclass was sterk gericht op het ontwikkelen en verbeteren van concrete vaardigheden als juiste  proporties, anatomie, de juiste toonwaarden en een overtuigende  warm-koudverdeling. Dit was erg leerzaam en tekenen in de ochtend werd afgewisseld met schilderen in de middag aan een lange stand. De opbouw van imprimatura (grisaille), naar het inblokken van kleur tot het verfijnen komt in grote lijnen over een met mijn eigen manier van werken. Ulrich geeft heel helder uitleg en daagt je uit verder te gaan en niet bang te zijn voor correcties: ‘Schilderen is overschilderen’, zegt hij. Het is daarnaast interessant om te experimenteren met diverse kunstenaarsmaterialen zoals olieverf  en  penselen van Winsor & Newton. Deze werden aangeboden door TFAC en dankbaar gebruikt.’

Werk van Bas Nijenhuis