Uitgelicht

Het eindexamen nadert haar apotheose. De eindexamenkandidaten leggen de laatste hand aan hun schilderijen, beelden, tekeningen. De spanning stijgt. Tijd om twee kandidaten te vragen hoe zij dit ervaren.

Ruben Postema
Het was Rubens droom om striptekenaar te worden. Om aan zijn techniek te werken ging hij naar de Klassieke Academie. ‘Puur om met tekenen bezig te zijn. Ik vind het interessant om naar waarneming te werken. Dat leer je niet meer op de andere kunstacademies.’ Inmiddels is zijn interesse voor de schilderkunst opgewekt. `Nu wil ik graag schilder worden. Met mijn schilderijen probeer ik de verbeelding van de kijker aan het werk te zetten. Ik creëer de suggestie van een verhaal dat de kijker zelf mag invullen. Wat heeft zich zo net afgespeeld of wat staat er te gebeuren? In mijn keuze voor composities laat ik mij inspireren door films. Door sterke licht-donker contrasten te gebruiken en vreemde hoeken te kiezen, schep ik de suggestie van dramatische, filmische momenten.’

Monika Gerritsen
‘De academie: vooral het laatste jaar is het eigen proces en beroepsvoorbereiding heel goed begeleid door Andrijana, Gosse, Peter en Robert. Je eigen motor zijn, keuzemogelijkheden zien en gebruiken, ook zakelijk, thema’s ook technisch mogelijk maken, experimenten. En de hele heisa van het voorbereiden van een tentoonstelling. Bedankt.

Mijn thema’s; deze hebben bijna altijd een tekstbron als inspiratie. Kafka, een gemeenschap van schurken. Canetti, mensenmassa’s. En dit jaar vooral de metamorphosen van Ovidius.
Gedaanteverwisselingen, maar dan geen geleidelijke overgang van een mensenlichaam naar een vogel, een boom een wolk. In mijn wassen en bronzen beelden zijn de verwisselingen voor mij lichamen waar twee tegenstrijdige krachten elkaar verdringen. En waar het nog maar heel ongewis is hoe het allemaal gaat aflopen. Voor keramiek is het thema de groep van drie schitterende Hellenistische beelden, Nereíden, in het British Museum. Een door geen monotheïstische godsdienst gehinderde uitbarsting van pure levensvreugde. Urenlang gekeken, getekend, gefotografeerd, geboetseerd, geabstraheerd. Zoveel met ze meegemaakt; ik kan nog jaren vooruit.’