Masterles van Henk Helmantel

Studente Marein Konijn vroegen we naar haar ervaring
‘Een Masterclass van Henk Helmantel: waarom? Als je het over Helmantel hebt, denk ik al snel aan een stilleven of kerkinterieur. Dat klinkt ogenschijnlijk simpel, maar dat is het niet. Het oog bedriegt. Hoe dichter bij de kunstwerken je komt, hoe duidelijker het wordt dat het vernuftig in elkaar zit. Helmantel zegt over zichzelf dat hij geen fijnschilder is, en ik zie wat hij bedoelt. Hoe langer je kijkt, hoe meer penseelstreken er te zien zijn, zelfs paletmes streken. Gemaakt op zijn atelier, met stabiel noorderlicht. Hij bezielt zijn werk, maakt zijn linnen of paneel tot aardewerk, tot glas tot stof. En dat, dat wilde ik leren.’

Stilleven van Henk Helmantel.

‘Mijn eigen werk lijkt niet direct op dat van Helmantel. Maar als kunstenaar proberen we allemaal ons werk te begeesteren. We spelen allemaal met verf, met streken, met stofuitdrukking en proberen iets van onszelf erin te leggen, door noeste arbeid en discipline. Soms verlies je jezelf in je werk, glijden de penselen vanzelf en ontstaat er wat. Maar wat is ‘wat’… tja, dat is voor de toeschouwer om te ondervinden. Ik wil raken met mijn werk, soms tot het benauwde toe. Iets rauws, kwetsbaars en beangstigens, alles tegelijk…’

Resultaat van de masterles van Henk Helmantel van studente Janey Robertson.