Docentenportret Sam Drukker


Sam Drukker aan het werk bespreken op de Klassieke Academie.

Sam Drukker is niet een kunstenaar die al aan de binnenkant van zijn wieg geniale tekeningen maakte. In de puberteit wilde hij iets van de daken schreeuwen. Dat kreeg vorm in muziek. Hij drumde en zong in een band. Zijn broer deed de kunstacademie en dat maakte het voor Sam makkelijker om dat ook te gaan doen. ʽAl in het eerste jaar van Minerva kreeg ik de liefde voor kunst te pakken. Matthijs Röling wist een snaar te raken. Hij liet me meekijken over de schouders van de schilders van 300 jaar geleden. Holbein boeide me nauwelijks, tot ik Matthijs’ compositorische analyse had gehoord. Ik had ineens het gevoel dat ik Holbein kende en begreep.’

Natuurlijk gaat elk werk over hemzelf, vindt Sam. ʽIk schilder mensen, hun innerlijk. Mijn werk is dynamisch en sensualiteit en erotiek spelen een rol. In eerste instantie onbewust, vervolgens denk ik er over na. Bij elke afsluiting van een serie, project of tentoonstelling wil ik iets over mezelf hebben geleerd. Als je jong bent wil je vooral je goede eigenschappen benadrukken in je werk. Naarmate je ouder wordt, besef je dat kwaliteit schuilt in ál je eigenschappen. Voor ik begin met schilderen houd ik een soort redactievergadering met al die eigenschappen. Je werk kan door die redactie 10 x zo goed worden. Het is een misverstand dat het volstaat om technisch goed te zijn.’

Sam Drukker geeft masterlessen op de Klassieke Academie. ‘Ik heb een lesmodel ontwikkeld op basis van fenomenen als toon, ritme, warm/koud, richting. Mijn studenten moeten leren dat er alleen die dingen zijn en verder niets. Dat is meteen ook je inhoud. Schilderen is complex. Met dit model probeer ik om elk fenomeen apart aandacht te geven tijdens het schilderproces. Ik houd rekening met het punt waarop iemand staat. Het is belangrijk dat studenten hun sterke kanten onderkennen. Mensen willen altijd worden wat ze niét zijn. Wat je wél kunt is juist belangrijk.’


‘Roeiers (oranje)’, olieverf op doek, 200 x 125 cm. (Foto Edo Kuipers)

Waarom Sam Drukker les geeft op de Klassieke Academie? Hij is gevraagd. ʽBij de Rietveld zetten ze je in het eerste jaar het mes op je keel. Wat wil je zeggen? Pas in het laatste jaar gaat het om Hoe wil je het zeggen. Bij de Klassieke Academie is het precies omgekeerd. Daar begin je met Hoe en eindig je met Wat. Beide vind ik niet ideaal, het zou hand in hand moeten gaan. Toch kies ik voor een Klassieke Academie, omdat ik een realist ben. Ik heb de werkelijkheid nodig om wat dan ook maar te kunnen doen. Ik onderken dat dat met inhoud moet. Een docent die er zo ruim over denkt, dat pleit voor een academie, toch?’

Sam Drukker is kunstschilder en docent op de Wackers Academie. Een keer per jaar geeft hij een aaneengesloten periode masterlessen op de Klassieke Academie. In de nieuwsbrief van maart zullen de resultaten van zijn masterclass te zien zijn.