Alumnaportret Mitzy Renooy


White Chevy’ van Mitzi Renooy.

Toen er kunstacademie uit de beroepskeuzetest kwam dacht Mitzy in eerste instantie ‘daar kan ik geen droog brood mee verdienen’. Het werd fotografie en ze kreeg een baan als camera-vrouw bij de NOS. Omdat bloed kruipt waar het niet gaan kan, schilderde ze ernaast. Veel portretten in opdracht. Samen met haar gezin van vier dochters een druk bestaan, zeker toen ze ook nog eens schildercursussen ging geven.

In 2013 trakteerde ze zichzelf op een paar weken zomeracademie en werd daar toch wel erg blij van. Zelf woonachtig in Soest vond ze Groningen een heel fijne plek om te zijn. ‘Paul Boswijk adviseerde mij door te gaan met de academie. Maar hoe moest ik dit combineren met afstand, werk en gezin? Ik had een jaar Wackers Academie gedaan. Als ik in het tweede jaar van de Klassieke Academie zou kunnen beginnen zou dat eigenlijk de enige optie voor mij zijn. Dat is gelukt. De twee dagen per week kon ik bolwerken met 1 overnachting. Het was iedere week weer een feestje.’

Sam Drukker was haar mentor tijdens de Masteropleiding. ‘Ik vind het altijd boeiend hoe hij dingen brengt. Toen hij een assistent zocht voor zijn masterlessen tijdens de Open Dagen, hoefde ik niet lang na te denken. Dat wilde ik wel doen! Ik kende hem al vanaf 2008. De directheid in het schilderen heb ik van hem geleerd. Beslissingen liggen volgens Sam op het palet, je experimenteert niet op het doek. Van te voren bepaal je je keuzes en liefst niet meer corrigeren. Focus op licht-donker, iets minder op kleur. Zijn werkwijze past heel erg in mijn straatje.’

‘Mijn werk gaat over beweging en vrijheid. Ik vind graag nieuwe wegen en heb niet echt een einddoel. Ik zal niet snel in een vast patroon terechtkomen, daarvoor zie ik teveel mogelijkheden. Mijn onderwerpen zijn straatleven, houdingen, beweging en ritme. Ik probeer het naar het abstracte te trekken vanuit de klassieke waarden. Afgelopen jaren heb ik inspiratie gehaald uit reizen naar Cuba en Colombia, landen met veel authenticiteit. Ik heb ook schilderijen gemaakt van centraal station Utrecht, maar dat is toch anders. Je ziet er vooral mensen met donkere jassen en grijze rugzakjes.’

Mitzy ziet haar toekomst als kunstenaar optimistisch in. ‘Via Facebook kwamen de galeries naar mij toe in plaats van andersom. Afgelopen jaar heb ik aan veel exposities meegedaan, waaronder de Nederlands Portretprijs. Komende maand hangt mijn werk bij galerie Bonnard en heb een solo bij de Twee Pauwen. Deze twee exposities vallen tegelijkertijd en dat is dus even heel hard doorwerken. Mijn werk verkoopt inmiddels goed, dat geeft mij het gevoel dat ik er toch mijn brood mee kan verdienen…’

Mitzy assisteert Sam Drukker tijdens zijn masterlessen op de Klassieke Academie in februari.