Alumniportret: Diane Brodie

Diane Brodie is een van de kersverse alumni van 2017. Op de Academie leerde Diane goed te kijken, snel te werken en in termen van licht en schaduw te denken. ʽJe leert om keuzes te maken. Je wordt bewust van het belang van compositie en van de kracht van kleur. Je gaat anders kijken naar alles, meer analytisch, soms tot vervelens toe!’

Ze was blij met de opzet van de eindexamententoonstelling van dit jaar in Pictura. ʽWe hadden allemaal onze eigen plek, waardoor ieders identiteit goed uit de verf kwam en er een mooi totaalbeeld van elk van ons ontstond. Mijn thematische schilderijen versterkten elkaar. Je werkt er lang naartoe en dan geeft dat een gevoel van voldoening.’ Opluchting dat het voorbij was voelde Diane niet, ze ging gewoon door met produceren. ʽPas toen er een nieuw studiejaar begon, besefte ik, daar hoef ik niet meer heen. Niet dat ik niet meer wil leren. Elke dag leer je bij elk nieuw werk.’ Diane wil verder door het leven als professioneel kunstenaar. ʽDoor te exposeren wil ik de toeschouwer laten genieten van mijn toneelstuk.

Stillevens hadden altijd haar belangstelling, toch studeerde ze af met portretten van mensen. ʽIk wil hun verhaal vertellen. Als mens ben ik vaak bezig met de gevoelens van anderen. Ik observeer, onderzoek en let op details. Ik ga graag diep in op mijn onderwerp. Dat doe ik ook bij stillevens. Daar geef ik een, vaak symbolische, betekenis aan.’

Ze is geboren in Noordoost-Engeland met een grootvader die grand storyteller was, al wist ze dat als kind niet op waarde te schatten. Daar heeft ze nu soms spijt van. Tegenwoordig laat ze zich juist inspireren door de familiegeschiedenis en door opa’s verhalen. ʽEen brief van opa uit 1971 vormde de basis voor mijn afstudeerthema `Family matters’, dat niet alleen familiezaken betekent, maar ook dat familie er toe doet.’

Voordat ze naar de Academie ging had Diane al geschilderde collages gemaakt van een paar generaties van haar familie. Deze werken speelden een belangrijke rol in haar verdere creatieve ontwikkeling. ʽIk gebruikte oude portretfoto’s en schilderde attributen als een stilleven binnen het beeld. De verhalen uit het verleden sturen mij in een wereld waarin fantasie en feiten door elkaar lopen. Naast olieverf gebruik ik textiel, papier en dunne lagen acrylverf. Zo druk ik de mix van fictie en feit uit. Ook door hedendaagse modellen te gebruiken voor historische personages en door zowel monumentaal als gedetailleerd te werken. Net als opa die waarschijnlijk zijn fantasie de vrije loop liet, doe ik dat met mijn schilderijen.’

 

Foto’s: Xandra Donders
Tekst: Tjitske Zuiderbaan