Programma deelstudies schilderkunst

Studiejaar 2016-2017: 1e semester

Dinsdag

15.30 – 18.00 uur: Ruimtelijke compositie door Jan Willem Eskes

Alles is ruimte en alles is compositie. De bedoeling is dat je gevoelsmatig in een schilderij kunt kruipen. Jezelf kunt verplaatsen in het beeld wat je ziet, voelt en ervaart. Dichtbij of ver weg, ieder beeld heeft zijn eigen ruimte nodig. Hoe je dat kunt bereiken zal in de lessen naar voren komen. De schildertechniek is vrij naar keuze, zo ook het materiaal. Houtskool en/of potlood is echter wel een vereiste. Plezier staat voorop!

Locatie:
Paradijsvogelstraat 16

19.00 – 21.30 uur: Anatomisch model door Annelies Middel

In deze les wordt het menselijk lichaam en haar bewegingsmogelijkheden middels het tekenen naar levend model inzichtelijk gemaakt. Er wordt zowel in de les als thuis getekend met potlood en houtskool. Het begrijpen en kunnen tekenen van de constructie van het lichaam is onontbeerlijk voor een goede vormbeheersing. Ook wordt het model vanuit dynamische lijnen opgebouwd om zo tot een spannend evenwicht te komen.
Locatie:
Paradijsvogelstraat 16
Materialen
:

A3 portfolio multomap met insteekhoezen (wordt in l
es 1 getoond en kan ook dan besteld worden)

houtskool, kneedgum en potlood 2,3 of 4b

Anatomieboek:

Portret- en figuurtekenen – Louise Gordon

Menselijke Anatomie voor Kunstenaars – Szunyoghy &
Fehér

Optioneel: ‘Die Gestalt’ of ‘Sehen und verstehen’ –
Gottfried Bammes
Woensdag

15.30 – 18.00 uur: Modelschilderen door Jantien de Boer

Behalve door contourlijnen kunnen menselijke figuren ook worden opgebouwd met vlekken en toetsen, die op hun beurt worden neergezet in verschillende tonen en kleuren. Schilderen heet dat, en om dat goed te doen, is het nodig te weten hoe het aan te pakken en waarmee zoal rekening moet worden gehouden.

19.00 – 21.30 uur: Kunstgeschiedenis door Anna Keller

Hoe veranderde het afbeelden van mensen, landschappen en interieurs door de eeuwen heen? Ook aandacht voor iconografie (betekenis en inhoud). Een chronologisch overzicht van de geschiedenis van de beeldende kunst en architectuur. Van de oudheid tot de 18e eeuw, de belangrijkste meesters en stijlen en het verschijnen van nieuwe technieken.
Veel kunstwerken uit deze eeuwen dienen nog steeds als inspiratiebron voor de huidige kunstenaars. Denk bijvoorbeeld aan de klassieke beeldhouwkunst of de Venus van Botticelli.
Verbindingen tussen de oude kunst en latere eeuwen komen ook aan bod. Kunstgeschiedenis vormt een referentiekader van waar uit je naar kunst kan kijken en kunst kan beoordelen.
Locatie:
Akerkhof 43c


Studiejaar 2016-2017: 2e semester

Dinsdag

15.30 – 18.00 uur: Ruimtelijke illusie door Tim Blaauw

Bij het tekenen en schilderen naar de waarneming maken we een vertaling van 3D, de ruimte om ons heen, naar 2D, het papier of het doek, het platte vlak dus. Om op dat platte vlak een suggestie van ruimtelijkheid of diepte te krijgen staan ons een aantal hulpmiddelen ter beschikking. Een daarvan is het geometrisch perpectief. Een systeem van denkbeeldige lijnen en punten waarvan de horizon met vluchtpunten en -lijnen de belangrijkste elementen zijn. Naast de geometrisch vorm en vaak in combinatie daarmee te gebruiken zijn er nog andere perspectieven zoals sferisch-, coulissen-, contrast-, kleur-, enzovoort. Plastiek is het andere middel om ruimtelijkheid op het platte vlak te creëren. Kortweg gezegd: door middel van licht en schaduw de bolling van een voorwerp weergeven.
Locatie:
Paradijsvogelstraat 16
Materialen:
potloden & kneedgom

19.00 – 21.30 uur: Elementaire tekentechnieken en materialen door Milan Smidt

Tekentechnieken gaan over het leren zien en weergeven van de essentie van het tafereel. Vereenvoudiging, tonaliteit en het loslaten van aannames zijn hierin sleutelbegrippen. Het gaat hier niet over fantasie of creativiteit, maar over het ontwikkelen van het kijkvermogen en het geziene leren vertalen op papier. Na toon is er aandacht voor vorm, focus, lijnvoering en uiteindelijk het omgaan met detaillering.
Lo
catie:
Paradijsvogelstraat 16
5
Materialen:

potloden & kneedgom

160/200 gram wit papier

houtskool

zwart conte krijt b/2b
Woensdag

15.30 – 18.00 uur: Kunstgeschiedenis, schildermaterialen en hun toepassingen door Anna Keller en Claire Poutsma

16.30 – 18.00 uur – Anna Keller (25 januari, 1, 8 februari en 1, 8 maart) – Jan van Eyck  wordt één van de grootste  schilders aller tijden genoemd. Zijn techniek is fabelachtig. Alles is net echt: de stofuitdrukking, de schaduwen of de glinstering van parels.  Als toeschouwer weet je, dat je naar een geschilderde illusie gaat kijken, toch wil je dat niet geloven.  Voor velen blijft de vraag: hoe heeft hij dit geschilderd? Wat is het geheim van Jan van Eyck? Wil je hier meer over  weten, wil je een poging wagen om zelf zijn geheim te ontrafelen en wil je net als de oude meester  schilderen?

Anna Keller zal in vijf lessen de kunst van Jan van Eyck,  zijn voorlopers en  tijdgenoten behandelen. Daarna kun jezelf onder de leiding van Claire Poutsma aan de slag om het  in de praktijk te oefenen.

Opvolgend van de kunstgeschiedenislessen van Anna Keller, worden met voorbeelden van de door haar besproken kunstenaar(s), kleine stilleventjes geschilderd met verschillende materialen in de bijbehorende verftechnieken onder begeleiding van Claire Poutsma. Daarmee is een prima kleurenbasis op te zetten, maar zijn ook grijstinten te maken. Je kunt onderzoeken welk materiaal het beste bij je past, en je zal veel tips krijgen over fijnschilderen.Locatie:
Paradijsvogelstraat 16
Materialen:

Verfsoorten Aquarel, tempera, gouache, acryl en oli
everf

Elk in de kleuren wit en zwart, later wordt kleur t
oegevoegd.

A4 middelgrof of fijn aquarelpapier en fijne tot mi
ddelgrote kwasten (4, 7, 10, 13)

19.00 – 21.30 uur: Grafische technieken door Siemen Dijkstra, Reinder Homan en Minno Banning

Hoogdruk: iedere deelnemer maakt één of meer kleurenhoutsneden. Dit in de reductietechniek: De prent wordt in drie tot vier drukgangen gedrukt en tussen de drukgangen door wordt de houtplaat verder weg gesneden (gereduceerd).

Diepdruk of ets. Een tekening wordt door een waslaag heen op een plaat metaal gekrast. Deze tekening wordt vervolgens in een zuurbad uitgebeten (geëtst), De aldus ontstane groeven kunnen met inkt gevuld en afgedrukt worden.

Met grafische druktechnieken kun je in oplage (6 tot 8 exemplaren) afdrukken. Uitgangspunt voor de grafiek is een tekening uit je schetsboek. Een modelstudie, een landschap; alles is mogelijk. Deze techniek biedt vele mogelijkheden en de resultaten zijn altijd weer verrassend!Locatie:
Paradijsvogelstraat 16

Donderdag

15.30 – 18.00 uur: Stilleven door Elvira Dik

Er worden diverse stillevens gebouwd waarvan je er één uitkiest die je aanspreekt. Met veel aandacht voor clair-obscur leren je dit stilleven te schilderen van de grove opzet tot in de uitgewerkte finesses.Locatie:
Paradijsvogelstraat 16
Materialen:

Cadmium rood middel

Cadmium geel middel

Ultramarijn

Gele oker

Gebrande omber

Wit

Synthetische platte kwasten no. 4,6,8,12,18
(+ eventueel kleiner en groter)

Afscheurpalet

Een telefoon met camera

Vrijdag

9.30 – 12.00 uur: Portret door Svetlana Tartakovska

Stap voor stap wordt de techniek van het schilderen uitgelegd. Hoe prepareer je je drager? Hoe leer je kijken? Hoe bouw je een goed portret op? Kleur is daarin ook een belangrijk element. Svetlana demonstreert en legt in haar lessen uit hoe je harmonie bereikt in je werk en waar je op moet letten om een interessant schilderij te maken.Locatie:
Paradijsvogelstraat 16
Materialen:

Drager (doek of olie papier) cac 40x50cm

Houten palet (vierkant of rond)

Oude doeken, en glazen potjes
1 met reukloze Terpentine Shellstol en 1 met schild
ers medium.

Verschillende kwasten, graag ook paar grote

Olieverf:
titaan wit, ivoor zwart, gele oker, cadmium rood mi
ddel (merk maakt niet uit)

Paletmes

Studiegids Deelstudies