Medewerkersportret: Annelies Meester

Op de foto zien we Annelies Meester als een moderne uitvoering van Rodins ‘De Denker’. Meditatief starend naar het beeldscherm. Gezeten op een bank die haar een paar maten te groot lijkt. Het is juist de bánk waarop ze niet wilde blijven zitten toen ze werkloos werd. Bij de vrijwilligersvacatures in de gemeente Groningen zocht ze specifiek naar vacatures waarbij ze dingen kon doen met websites en social media. Ze had geluk. De Klassieke Academie zocht een (bij voorkeur) jongere voor het bijhouden van website en social mediakanalen. De vacature was nét geplaatst en was haar op het lijf geschreven.

Annelies is namelijk een enthousiaste, gedreven jongedame met passie voor sales, marketing, social media en sneakers. De laatste overigens niet vanuit sportief oogpunt. Ze noemt zichzelf een ʽluie donder’. Daar hebben we bij de academie nog niets van gemerkt. Wat ze ook voor digitale klussen voorgeschoteld krijgt, Annelies voert ze uit in een tempo waar Usain Bolt jaloers op kan zijn. En ze levert kwaliteit. Sinds haar komst in april 2017 is de Facebookpagina van de academie booming en werkt ze hard aan het up to date maken en houden van de website. Van jongs af aan was Annelies een commercieel talent. ʽIk ben ondernemer in hart en nieren. Toen ik door had dat social media een makkelijk verkoopkanaal was, ben ik daar bijvoorbeeld mijn sneakers gaan verkopen. Zelf ontworpen en zelf gedragen sneakers. Ik had wel 60 of 70 paar liggen. Als ik nieuwe kocht, verkocht ik weer een paar oude. Soms zelfs met winst!’. 

Halverwege haar eerdere studies Kunst en techniek en Creatieve therapie beeldende kunst, kwam Annelies erachter dat ze de commerciële kant van het verhaal leuker vond. ʽIk ben toen 5 jaar lang fulltime gaan werken in de Telecom en heb op mijn 24e een nieuwe studie opgepakt (Small business and retail management op Hogeschool Stenden in Leeuwarden). Voor een sneakerbedrijf waar ze haar afstudeerstage liep, regelde ze de online marketing en hield ze ook hun social media kanalen en website bij.

Ondanks de verkenningen binnen de kunstwereld was het wel even wennen voor Annelies op de Klassieke Academie. ʽHet was niet een standaard school zoals ik die gewend was. Maar de communicatie met stafdocent en pr-vrouw Xandra Donders verliep meteen heel goed. Dat stelde me op mijn gemak. Ik houd nu de website en de social-mediakanalen en de synchronisatie ervan bij. Xandra en ik proberen een goede mix van entertainment en promotie in te zetten op Facebook. Er zijn 10 miljoen Facebookgebruikers in Nederland. Daardoor is het het meest gangbare en toegankelijke promotiemiddel om nieuwe studenten te werven voor de academie. Het is vooral succesvol wanneer berichten worden gedeeld op de eigen tijdlijn van betrokken studenten, docenten, medewerkers, vrienden etc.’

Annelies gaat voor de Academie de wereld veroveren. Via Facebook. Vanaf de bank…

Tekst: Tjitske Zuiderbaan
Foto: Xandra Donders